איך לבחור סוכנות שיווק או משרד פרסום? מדריך מקיף למנהלים ובעלי עסקים
לבחור סוכנות שיווק זו לא רק החלטה עסקית. פעמים רבות זו בעיקר החלטה של אמון.
במיוחד בעולם שבו רבים מבטיחים תוצאות... אבל מעטים באמת מבינים אתכם.
אנחנו פוגשים לא מעט מנכ"לים שסיפרו לנו על תסכול, עייפות מחילופים, ובזבוז זמן וכסף על פתרונות שלא הותאמו להם באמת.
רבים מהמנכ"לים ומנהלי השיווק שאנחנו פוגשים מרגישים שאיבדו אמון - לא עוד קמפיין, לא עוד רעיון, אלא מישהו שיבין באמת את המורכבות שלהם ושל הצרכים והפעילות הרחבה שלהם.
בדיוק בגלל זה, חשוב להבין מה לבדוק, ואיך להבחין בין ספק מזדמן לבין שותף אמיתי שצומח איתכם לאורך זמן.
ההחלטה עם איזו סוכנות שיווק או משרד פרסום לעבוד, הפכה בשנים האחרונות לאחת מההחלטות העסקיות הקריטיות ביותר.
אבל איך תדעו מה נכון עבורכם?
איך תבחינו בין משרד פרסום שמוכר לוגואים לבין סוכנות שיווק שחושבת לטווח ארוך, מחברת בין כל החלקים ומביאה תוצאות בפועל?
במאמר הזה נציג מספר קריטריונים מובילים, על סמך ניסיוננו המקצועי המעשי, ונציע לכם מספר שאלות שחשוב/כדאי לשאול - עוד לפני שאתם מתחילים.
קריאה מהנה.
1. התחילו מהשאלה הכי חשובה: האם הסוכנות יודעת להבין אתכם?
לפני לוגואים, לפני קמפיינים, ולפני מצגות מרשימות - תבדקו דבר אחד:
האם הסוכנות באמת מקשיבה לכם? האם היא מבינה מי אתם, מה מניע אתכם, ואיך נראית הצלחה בעיניכם?
כי שיווק איכותי לא מתחיל במודעות, הוא מתחיל באנשים.
במה שמיוחד בכם, באמונות, בערכים, בסיפור שיצרתם לאורך הדרך , וכן... גם באתגרים השיווקיים והעסקיים שאתם מתמודדים איתם ביומיום.
אם סוכנות השיווק לא מתעכבת על החלק הזה, אם היא "רצה קדימה" עם פתרונות (ועם שליפות מהמותן) לפני שהיא באמת שואלת שאלות נכונות, לומדת אתכם, מבינה אתכם... אתם עלולים לקבל פתרון יפה... אבל לא מדויק.
החלטות שמתקבלות מהבטן ולא מתוך מודל ושיטת עבודה ברורה ומובנית מרגישות לפעמים כמו הימור. ואתם לא אמורים להמר על כסף, על זמן, על האנרגיה ועל המוטיבציה שלכם ושל הצוות שלכם.
וזה ההבדל בין מהלך שמרגש לקוחות לבין כזה שעובר לידם.
מה חשוב לחפש?
- תהליך אפיון מעמיק (מידת ההעמקה תלויה בוותק, המורכבות הענף והשוק ובצורך בפועל), שלא רק שואל מה אתם "רוצים", אלא חוקר אתכם ואת הלקוחות שלכם לעומק
- יכולת לתרגם ערכים לתוכן, סיפור ומסרים קוהרנטיים
- הקשבה אמיתית – כזו שמובילה לתובנות, לא רק לתיק מצגת יפה.
שאלו את עצמכם:
האם הסוכנות מתאימה את התהליך אלינו, או שאנחנו אמורים להתאים את עצמנו לתבנית שהיא רגילה לעבוד איתה?
האם הסוכנות יוצרת תהליך שיווק שנתפר במדוייק וביצירתיות לצרכים
שלנו
בשטח? או שהיא עובדת Copy-Paste...
מותגים מצליחים לא נוצרים ממוצרי מדף. הם נבנים מתוך דיוק. מתוך חיבור אמיתי בין זהות המותג, הערכים שלו ושל האנשים המובילים אותו, לבין הצורך של הלקוח.
ולכן, הסוכנות הנכונה היא לא זו שמדברת הכי הרבה, אלא זו שיודעת לשאול את השאלות הנכונות בזמן הנכון (ולתרגם אותן לתובנות המעשיות האפקטיביות).
2. בדקו האם הסוכנות יודעת לעבוד גם עם חברות בעלות צרכים מורכבים
ניהול שיווק לעסק קטן שונה לחלוטין מניהול שיווק לחברה עם מחלקות, בעלי עניין, לקוחות מרובים, צוותים פנימיים, מחלקות מכירה עם סוכני שטח וכיוב'. זה דורש יכולת תיאום, דיוק, ירידה לפרטים וראייה מערכתית.
ואם כבר נגענו בנושא הניהול, סוכנות שיווק טובה תדע להתנהל באופן עצמאי ולהוריד מכם את העומסים השוטפים (וכמובן לשתף אתכם בכל הצמתים החשובים כנדרש). כלומר, שותף שיווק איכותי יודע לנהל ולהתנהל מקצה לקצה גם מבלי שאתם תצטרכו לנהל אותו (וההמשך בסעיף 5).
קרה לכם שהתקדמתם עם פרילנסר או משרד קטן, ואז הבנתם שהוא לא מסוגל לעמוד בקצב שלכם? איך זה השפיע עליכם ועל התחושה שלכם לגבי השיווק?
שיווק איכותי הוא ריצת מרתון ולא ספרינט (נכון, זה קלישאתי... אבל זה באמת כך וחשוב לבחון את הדברים בפרספקטיבה ארוכת טווח ולא רק מה קורה מחר בבוקר).
שאלו את עצמכם:
האם הם מבינים תהליכים ארגוניים? יודעים לעבוד מול דרגים בכירים ולתכלל בין גורמים? האם הם מסוגלים לספק לנו את התוצרים בקצב הנדרש ובצורה חלקה?
שאלו אותם:
עם אילו סוגי חברות עבדתם בעבר?
כיצד אתם מנהלים תקשורת עם דרגים שונים בארגון?
האם אתם זמינים לשיחות והבנת צרכים באופן שוטף?
מה זמני התגובה שלכם כשאנו מבקשים תוצר מסויים (נניח צורך בקמפיין חדש שנדרש ליצור במספר סוגי מדיה במקביל: עיתונות, סושיאל, שלטי חוצות, טלוויזיה וכיוב').
(התשובות יעזרו לכם להבין את אופי התקשורת הצפוי מולם והאם סוכנות השיווק בנויה, מתאימה ומנוסה מול הפעילות הצפוייה הנדרשת ממנה בפועל. שוב, חשוב שתבחנו מהם הצרכים שלכם כיום
וגם מהם הצרכים הצפויים בהמשך הדרך ולבחון את הדברים בהתאם).
3. התמחות באסטרטגיה שיווקית – לא רק ביצוע
חברות שמשקיעות עשרות אלפי שקלים בקמפיינים בלי תשתית אסטרטגית - הן כמו מי שמשקיע במכונית מהירה בלי הגה.
נכון, לעיתים קרובות הן נעות... אבל לא בהכרח בכיוון הנכון.
התוצאה? בזבוז משאבים, חוסר עקביות, ובעיקר תסכול מזה ש"השיווק לא עובד".
כבר פגשנו הרבה חברות שמשקיעות אלפי שקלים בקמפיינים בלי אסטרטגיה ומצאו את עצמן אחרי חודשים בלי להבין למה זה 'לא עבד'. לא בגלל שהן לא ניסו, אלא כי לא היה כיוון או כי הוא לא התאים להן, לקהל ולמטרות העסקיות שלהן.
הרבה סוכנויות מציעות הפקת קמפיינים, עיצובים, טכנולוגיה, אבל... ללא תשתית או ראייה אסטרטגית. כל זה הוא (אם לשים את הדברים על השולחן) "רעש" שמתחפש לעשייה.
מה המשמעות עבורכם? אסטרטגיה בונה מיקוד, מיצוב, קהלי יעד, מסרים עיקריים, תכנית פעולה, הבנה מה נכון ומה לא, מה רווחי באמת ומה פחות.
שאלו אותם:
איך נראה תהליך אסטרטגי אצלכם?
כיצד אתם בונים מיתוג מבוסס ערכים ותפיסות עומק?
בקשו דוגמה או שתיים לתהליך כזה.
4. בחרו סוכנות שמבינה שהלקוח במרכז – לא רק המוצר
שיווק טוב מתמקד בלקוח (אתם) ובלקוחות שלו - גם יחד. סוכנות שיווק מקצועית מבינה ונותנת תשומת לב לצרכים האמיתיים שלו, לכאב, לשפה הרגשית שלו, לערכים החשובים לו - במילה אחת: ל-D.N.A הייחודי של המותג.
זה דורש הבנה אמפתית, תקשורת טובה ופתוחה (עם כל גורמי הלקוח ובחיבור בין ההנהלה לשטח) ,חקירה איכותנית, ולא רק יצירתיות לשמה.
שאלו אותם:
כיצד אתם מבינים/לומדים את קהל היעד שלי לעומק?
איזה תהליך אתם עושים לפני שאתם ניגשים למסר, לעיצוב או לקמפיינים?
5. וודאו שמדובר בשותפים אמיתיים, לא רק בעוד ספק
שותף אמיתי יגרום לכם להרגיש שאתם לא לבד - גם כשיש אתגרים, גם כשיש חוסר ודאות..
האם הם מורידים מכם עומס? האם הם מקשיבים באמת? זמינים עבורכם? מעדכנים אתכם בזמן אמת בדברים החשובים? מייעצים לכם
ביוזמתם
(כלומר יוזמים ולא רק מגיבים)? יודעים לעמוד בלחץ? עוזרים לכם לבחור מה ואיך לא לעשות - ולא רק מה כן? וזה נשמע אולי לא "סקסי" אבל האם הם גם יתעקשו מולכם
לטובתכם במידה והם יחשבו שאתם טועים, או מפספסים משהו, וכמובן ישקפו לכם אפשרויות נוספות מתאימות/אפקטיביות יותר?
שאלו אותם:
באיזו תדירות נתקשר?
האם יש מנהל פרויקט קבוע שמלווה אותי?
איך אתם מתמודדים עם קונפליקטים, דדליינים או שינויים?
6. התמחות בריבוי ערוצים ודיגיטל לצד אופליין
בעבר היה פשוט יותר: מודעה בעיתון, פרסומת בטלוויזיה, אולי שילוט חוצות. אבל היום, הלקוח עובר דרך מסכים, פלטפורמות ונקודות מגע שונות לפני שהוא בכלל שוקל לרכוש.
כיום, חברות בינוניות, גדולות וארגונים נדרשים לפעול במקביל ובסינכרון מלא במגוון ערוצים, למשל: טלויזיה, כנסים, עיתונות ומגזינים מתמחים, פורטלים, שלטי חוצות, חומרי שיווק ומכירה לסוכני שטח, מיתוג נקודות מכירה וסניפים, עיצוב מוצרים ומארזים ועוד ועוד.
מה זה אומר בפועל עבורכם?
שהשיווק שלכם חייב להיות מתואם, מחובר ומדבר בשפה אחת, בין אם מדובר בקמפיין בגוגל, תוכן בלינקדאין, שיחה עם נציג מכירות, כנס מקצועי או מייל אוטומטי שהלקוח מקבל אחרי שהוא השאיר פרטים (תחשבו על זה כמו תזמורת אחת שיש לה מגוון כלים, אבל כל הכלים חייבים לנגן את אותה המנגינה. אם לא אתם כבר מבינים איך זה נשמע...).
זה כבר לא מספיק להיות סוכנות "דיגיטל". מה שאתם באמת צריכים זה צוות מנהול ומתוקתק שמבין איך הכל מתחבר ביחד: מהלקוח שנחשף לראשונה למסר, דרך הדרך שבה הוא בודק אתכם (באתר, ברשתות, בשיחה), ועד לרגע שהוא הופך ללקוח - ונשאר כזה.
שיווק חכם יודע לייצר חוויה אחידה, עקבית ומדויקת בכל אחד מערוצי הפעולה - גם אונליין וגם אופליין.
דוגמאות לשאלות שכדאי לשאול:
איך אתם מבטיחים אחידות מסר בין אתר, פרסום, תוכן ודיגיטל?
האם אתם יודעים לנהל קמפיינים שמשלבים גם שטח, גם מכירות וגם מדיה?
איך אתם מודדים הצלחה במסע הלקוח השלם – לא רק בקמפיין בודד?
מה חשוב לחפש?
לא רק ניהול קמפיינים בגוגל או פוסטים יפים בפייסבוק, אלא סוכנות שחושבת במונחים של "מסע לקוח" (Customer Journey), מבינה את החשיבות של התאמה וסינכרון בין ערוצים, ויודעת להוביל ולנהל תהליך שיווק שלם, מקצה לקצה - מהמודעות ועד הרכישה ואפילו אחרי.
בסופו של דבר, לקוח לא מתרשם מפרסומת אחת, הוא מתרשם מכל מה שהוא חווה. השאלה היא: האם הסוכנות שתבחרו יודעת לתכנן ולשלוט בכל מה שהלקוח הפוטנציאלי שלכם פוגש?
7. מדידה, שיפור ונתונים – לא תחושות בטן
סוכנות רצינית ומקצועית תדע להציג לכם נתונים ברורים. תמדוד. תנתח. תייעץ גם על שינויים במוצר, בתמחור ובמודלים העסקיים, בהצעה השיווקית. סוכנות שיווק טובה לא תשאיר אתכם לבד ותהיה חלק מתהליכי קבלת ההחלטות החשובות שלכם.
שאלו אותם:
באילו כלים אתם מודדים תוצאות?
איך אתם בוחנים ROI (החזר על ההשקעה)?
מה המדדים שאתם בוחנים לאורך זמן?
ומילה אחרונה בנימה אישית
שיווק טוב הוא לא רק תוצאה - הוא גם הדרך.
הוא אמור להרגיש לכם מדויק, נעים, ברור, וגם - כיף.
כי כשיש שותף אמיתי שמבין אתכם, מדבר את השפה שלכם, מתקשר איתכם באופן שוטף ורואה אתכם - זה משנה את כל החוויה מקצה לקצה.
בחירה בסוכנות שיווק היא לא רק שאלה של עלות - אלא בעיקר שאלה של השקעה. ובדיוק כמו כל השקעה, היא צריכה להיבחן לפי ערך ארוך טווח, תרומה עסקית אמיתית ויכולת ללוות אתכם ברגעים המורכבים באמת.
כשתבחרו את הסוכנות שלכם, בחרו מי שרואה אתכם לא רק כלקוח - אלא כשותף ורואה את עצמו כשותף שלכם ושל ההצלחה שלכם - לא פחות מכך.
מי שמבין ששיווק ופרסום הוא רק קצה הקרחון, ומבין מה מניע אנשים, מותגים ועסקים בעולם העסקים האמיתי והמעשי.
אם התחברתם לדברים שכתבנו פה, מסקרנים אתכם או פשוט מרגישים לכם נכונים - נשמח לדבר.
בלי מחויבות, בלי הצגה.
פשוט שיחה אותנטית כדי לבדוק אם יש כאן התאמה אמיתית לעבוד ביחד.







